نفس «کار» از نظر اسلام، عمل صالح است. این که «انّ الانسان لفی خسر الّا الّذین آمنوا و عملوا الصالحات»؛ این عمل صالحی که انسان را از خسران خارج میکند، این فقط نماز خواندن و روزه گرفتن و زیارت رفتن و ذکر گفتن نیست؛ آنها هم هست؛ اما کارِ وظیفهی زندگی را خوب انجام دادن هم عمل صالح است و یکی از مهمترینهایش «کار» است.
در روایت وارد شده است که اگر پیغمبر میدید یک آدم جوانی و قادر بر کاری نشسته است، تنبلی میکند و کار انجام نمیدهد، میفرمود: «سقط من عینی»؛ از چشمم افتاد. کار، عمل صالح است. شنیدهاید، پیغمبر دست این صحابی را دید زمخت و پینهبسته است؛ گفت: چرا دستت اینطور است؟ گفت: یا رسول اللّه! من با این دست کار میکنم. پیغمبر این دست را گرفت و بوسید و فرمود: «هذه ید لا تمسّه النار»؛ آتش، این دست را لمس نمیکند. عمل صالح بالاتر از این؟! اینطوری کار کنید. وقتی به کارگاه میروید، وقتی به مزرعه میروید، وقتی به محیط کار میروید، از هر نوع کاری که اسمش «کار» است؛ چه آن کارِ کارگر ماهر و متخصص سطح بالا- که امروز بحمد اللّه کارگرانِ ماهر متخصصِ سطح بالا ما در کشور کم نداریم- چه کارگران متوسط و چه کارگر ساده- آن کارگر ساده هم عیناً همینطور است- وقتی پای ماشین میرود یا در هر نقطهای از نقاط کارخانه که میخواهد مشغول کار شود، بداند این کاری که امروز او میخواهد بکند، کاری است که خدای متعال برای این کار به او ثواب و اجر خواهد داد. نفس کار ارزش دارد؛ غیر از اینکه «کار» وسیلهی اعاشه و درآمد زندگی است؛ که آن هم به جای خود مطلب مهم و عبادت دیگری است.۱۳۸۵/۰۲/۰۶
بیانات در دیدار کارگران
عمل صالح, کار در اسلام, تاریخ عصر بعثت و دوران حیات و حکومت پیامبر(صلی الل, تکریم کار و کارگر
کارگر, تکریم کار و کارگر
کارگری افتخار است. افتخار است که کسی کارگر باشد.۱۳۷۲/۰۲/۱۵
عمل صالح, کار در اسلام, تاریخ عصر بعثت و دوران حیات و حکومت پیامبر(صلی الل, تکریم کار و کارگر
کارگری افتخار است. افتخار است که کسی کارگر باشد.۱۳۷۲/۰۲/۱۵
بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان
کارگر, تکریم کار و کارگر
کارگر, نظام جمهوری اسلامی ایران, ارزشهای فرهنگ اسلامی, تکریم کار و کارگر
در نظام ارزشی اسلام، پولدار بودن اصلاً ارزش نیست؛ حتّی بسیاری از خصوصیات نفسانی، جزو ارزشها به حساب نمیآید؛ اما کارگر بودن - ولو برای خودش کار کند - یک ارزش است، به همینخاطر، رسول اکرم(ص) دست کارگر را بوسید.۱۳۶۸/۰۴/۰۵
کارگر, تکریم کار و کارگر
در نظام ارزشی اسلام، پولدار بودن اصلاً ارزش نیست؛ حتّی بسیاری از خصوصیات نفسانی، جزو ارزشها به حساب نمیآید؛ اما کارگر بودن - ولو برای خودش کار کند - یک ارزش است، به همینخاطر، رسول اکرم(ص) دست کارگر را بوسید.۱۳۶۸/۰۴/۰۵
بیانات در مراسم بیعت کارگران سراسر کشور
کارگر, نظام جمهوری اسلامی ایران, ارزشهای فرهنگ اسلامی, تکریم کار و کارگر
تکریم معلم و استاد, تکریم کار و کارگر
نقش کارگر هم جزو نقشهائی است که امروز در دنیا تقریباً شناخته شده است. اگرچه که حق کارگران در بسیاری از مناطق عالم پایمال میشود؛ اما کارگر در واقع آن عنصر محوری در نظام تشکیلاتیِ فعالیت در درون یک جامعه است. آنی که با دستان خود، با چشم خود، با مغز خود، با مهارت خود و کاردانی خود کار را به سامان میرساند، مصنوع را تولید میکند و نیاز ضروری جامعه را برآورده میکند، کارگر است. هرچه انسان بیشتر دقت میکند، اهمیت این سه قشر برای انسان آشکارتر میشود. البته مسئله کار دو طرف دارد: مسئلهی کارگر، مسئله مدیران کار و سرمایهگذاران، که همهی اینها در تولید کار دخیلند و مؤثرند.
۱۳۸۸/۰۲/۰۹
کارگر, نظام جمهوری اسلامی ایران, ارزشهای فرهنگ اسلامی, تکریم کار و کارگر
نقش کارگر هم جزو نقشهائی است که امروز در دنیا تقریباً شناخته شده است. اگرچه که حق کارگران در بسیاری از مناطق عالم پایمال میشود؛ اما کارگر در واقع آن عنصر محوری در نظام تشکیلاتیِ فعالیت در درون یک جامعه است. آنی که با دستان خود، با چشم خود، با مغز خود، با مهارت خود و کاردانی خود کار را به سامان میرساند، مصنوع را تولید میکند و نیاز ضروری جامعه را برآورده میکند، کارگر است. هرچه انسان بیشتر دقت میکند، اهمیت این سه قشر برای انسان آشکارتر میشود. البته مسئله کار دو طرف دارد: مسئلهی کارگر، مسئله مدیران کار و سرمایهگذاران، که همهی اینها در تولید کار دخیلند و مؤثرند.
۱۳۸۸/۰۲/۰۹
بیانات در دیدار جمعی از معلمان و پرستاران و کارگران
تکریم معلم و استاد, تکریم کار و کارگر
تکریم کار و کارگر, تکریم معلم و استاد
اگر ارزش کارگر در جامعه فهمیده شود، همه ی کسانی که از هر کدام از مواهب جامعه برخوردارند، خود را مدیون کارگر می دانند؛ این برای کارگر و معلم احساس شرف، کرامت و حرمت به وجود می آورد. در یک جامعه، این مهم است. سیاستگذار و برنامه ریز و قانون نویس هم اگر به همین کرامت و حرمت برای قشر معلم یا قشر کارگر معتقد باشد، قانون را طوری می نویسد و سیاست اجرایی را به گونه یی تنظیم می کند که حق آنها - آن چنان که شایسته است - ادا شود.۱۳۸۳/۰۲/۱۲
تکریم معلم و استاد, تکریم کار و کارگر
اگر ارزش کارگر در جامعه فهمیده شود، همه ی کسانی که از هر کدام از مواهب جامعه برخوردارند، خود را مدیون کارگر می دانند؛ این برای کارگر و معلم احساس شرف، کرامت و حرمت به وجود می آورد. در یک جامعه، این مهم است. سیاستگذار و برنامه ریز و قانون نویس هم اگر به همین کرامت و حرمت برای قشر معلم یا قشر کارگر معتقد باشد، قانون را طوری می نویسد و سیاست اجرایی را به گونه یی تنظیم می کند که حق آنها - آن چنان که شایسته است - ادا شود.۱۳۸۳/۰۲/۱۲
بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان
تکریم کار و کارگر, تکریم معلم و استاد
کارگر, جامعه, تکریم کار و کارگر, تکریم معلم و استاد, معلمان
معلّم و کارگر دو قشر عزیز و محترم و مکرّمِ به شدّت مورد نیاز جامعه و مورد احترام براساس ارزشهای حقیقی هستند و این، در جای خود امری مسلّم است.۱۳۷۳/۰۲/۱۳
تکریم کار و کارگر, تکریم معلم و استاد
معلّم و کارگر دو قشر عزیز و محترم و مکرّمِ به شدّت مورد نیاز جامعه و مورد احترام براساس ارزشهای حقیقی هستند و این، در جای خود امری مسلّم است.۱۳۷۳/۰۲/۱۳
بیانات در دیدار جمعی از کارگران و معلمان
کارگر, جامعه, تکریم کار و کارگر, تکریم معلم و استاد, معلمان
کارگر, جامعه, تکریم کار و کارگر, تکریم معلم و استاد, معلمان